Television

NBSA hauls up CNN-IBN, Aaj Tak and Sakshi TV for breach of guidelines

MUMBAI: Broadcasters in India have always been under pressure for not following ethical norms and standards and depicting anything they wish to. However, there are certain organisatons like the News Broadcasters Association (NBA), Indian Broadcasters Foundation (IBF) which have framed regulatory policies for their members.

 

The News Broadcasting Standards Authority (NBSA) has come out with a series of orders regarding allegations against its member news channels. Channels Aaj Tak, CNN IBN and Sakshi TV unlike ABP News have been found to be in breach of the NBSA code of ethics.

 

CNN-IBN

 

Two cases were lodged against CNN-IBN regarding two separate incidences. The first complaint was filed by Mallige Medical Centre administrator R K Lal about a show titled ‘Bangalore woman incapacitated after botched surgery’ which was according to the complainant, a one sided story . The broadcaster was found to not have followed the guidelines and had failed to make adequate efforts to contact the hospital. The NBA has warned CNN-IBN and has asked it to tender an apology by airing it once on 10 January stating “CNN-IBN regrets and apologises for airing the programme titled ‘Bangalore woman incapacitated after botched surgery’ without ascertaining the version of Mallige Medical Centre on 29 to 30 March 2013 and 1 April, 6 April and 7 April 2013.” It has also ordered it to remove the video from its website and submit a proof of telecast of the apology to the NBA within seven days of telecast.

 

The second case against the English news channel was filed by Hariharan S regarding a child rape victim’s father being identified by one of the channel’s journalists while covering the protest at India Gate on 23 December 2012. Since it was a live coverage, the channel claimed that it didn’t think of covering his face and was only thinking of public interest but it could have been more careful. They also stated that no provisions of the Juvenile Justice Act were violated by revealing the father’s name. The NBSA found it to be in breach and asked it to remove the video from its website.

 

Aaj Tak

 

The Hindi broadcaster from the TV Today stable also had two complaints against its programmes. Indian Railway Catering and Tourism Corporation (IRCTC) general manager Pradip Kundu was the first complainant that its sting operation ‘Dalal Junction’ was biased as it had not tried to contact IRCTC and had carried the news piece without verifying facts. The channel was found to be in breach and was directed to tender an apology for five consecutive days from 13 January to 17 January at 6:00 pm by running an apology scroll on full screen in large font size with a voice over in slow speed. The video if uploaded on its website shall be pulled down.

 

The second complainant was Seema Mittal for a show titled ‘Vardat’ on 7 November 2012 with repeat telecasts where she alleged that the channel had carried a news piece with incorrect details. The channel has been directed to carry the unedited version of the complainant prominently for three minutes preceded by an apology scroll similarly done as the one above. In this case Aaj Tak has been ordered to pay a fine of Rs 1 lakh to the NBA within seven days because this was a second such willful violation in family/matrimonial matters.

 

Sakshi TV

 

Four students of NALSAR had approached the NBSA regarding the airing of a programme titled ‘drunken girls hulchul midnight’ that involved a fight between students and journalists claiming that the channel had portrayed them in a derogatory manner. The manner in which Sakshi TV’s cameraman thrust the camera in the car to capture footage of the girls along with the complainants and airing the footage without their version was highly objectionable. Sakshi TV has been asked to cough up Rs 1 lakh along with an apology for the days 15, 16 and 17 January 2014 in both English and Telugu.

 

The only channel that wasn’t found to be in breach of its guidelines was ABP News though a complaint was filed against it by Atul Jain regarding a programme it aired called ‘Bura Na Mano’ claiming that the channel had tried to show then railway minister Pawan Bansal as guilty in a matter under investigation by the CBI.  

Latest Reads

http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/29/Untitled-1_11.jpg?itok=1VlUyikl
Rs 3 crore up for grabs on Colors Marathi KBC 3 from 3 Oct

Inspiration from the US game show “Who wants to be a Millionnaire” in India 16 years ago has worked wonders for the countrymen and television viewers as well as the broadcasters. “Kaun Banega Crorepati” has got the viewers sticky eyeballs and surely showcased some of life’s most inspiring real-life...

Television TV Channels Regional
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/29/Untitled-1_2.jpg?itok=mHKNp1Km
Zee acquires UAE's Hum 106.2 FM

Zee Entertainment Enterprises Limited (ZEEL) has forayed into radio with the acquisition of UAE’s first radio station, Hum 106.2 FM. The radio station was previously owned and operated by Shamal Media Services.

Television TV Channels GECs
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/29/Ekta%20Kapoor.jpg?itok=ARYYpyWQ
Balaji Telefilms to restructure its motion picture business

MUMBAI: It’s restructuring time at Balaji Telefilms Ltd (BTL). The company has informed the Bombay Stock Exchange that it has got the board approval to rejig some of the businesses its subsidiary companies Balaji Motion Pictures Ltd (BMPL) and Bolt Media Ltd (BML).

Television Production House Fiction
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/29/Untitled-1.jpg?itok=jqxbsxLn
Zee Classic refreshes in attempt to attract mass audiences

The Punit Goenka-led Zee Entertainment Enterprises Ltd (ZEEL) has got into a hyper-refresh mood, revamping its channels, one after the other. First, it announced the relaunch of Zindagi, and now it’s the turn of Zee Classic.

Television TV Channels GECs
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/28/Untitled-1_9.jpg?itok=KzrJ1aud
Zeel relaunches Zindagi with new shows; dual audio feed

Zee Entertainment Enterprises Ltd’s alternative Hindi GEC Zindagi, as announced earlier, is going in for a refresh. And in its new avatar Zindagi is rolling out a programming line up consisting of South Korean, Latin American, Spanish Italian, Turkish and home grown Indian shows from 3 October. For...

Television TV Channels News Broadcasting
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/28/Untitled-3_0.jpg?itok=ZKMU8dAW
Star India's Gaurav Banerjee's take on 'P.O.W. - Bandi Yuddh Ke'

It has been labeled as the pioneer of saas bahu sagas. But, the leadership trio -- Uday Shankar-Sanjay Gupta-Gaurav Banerjee -- at the Twenty First Century Corp-owned Hindi GEC Star Plus -- has over the past few years been working at breaking down this myth.

Television TV Shows Thriller
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/27/Untitled-1_25.jpg?itok=_2A3Ev9J
Powerpuff Girls: Over 30 brands partner with Cartoon Network

The revival of Cartoon Network’s enduring original franchise The Powerpuff Girls made a spectacular debut on TV screens across EMEA recently. Now, with the show delivering consistently great ratings and interest in the brand accelerating, Cartoon Network proudly details its comprehensive first...

Television TV Channels Kids
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/27/Untitled-1_4.jpg?itok=a_JSVu5m
BARC India ropes in Nielsen's Jamie Kenny as DAM head

BARC India has appointed Jamie Kenney as the business head of its digital arm. The move is a part of BARC India’s plan of launching digital audience measurement in the country.

Television TV Channels People
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2016/09/27/TV9.jpg?itok=wNCSSNZG
TV9 network on sale; Zee group front-runner?

MUMBAI: Consolidation in the Indian news television business is but a foregone conclusion, thanks to the plethora of channels operating in the space. The only question is when and who.

Television TV Channels News Broadcasting

Latest News

Load More

Sign up for our Newsletter

subscribe for latest stories