Television

NBSA exonerates CNN-IBN & IBN7 in one case, indicts them in another

NEW DELHI: The News Broadcast Standards Authority (NBSA) has cleared the television channels CNN-IBN and IBN7 in a complaint relating to Home Minister P Chidambaram, while censuring the channels in another case relating to allotment of land to the Rajiv Gandhi Charitable Trust in Gurgaon for a charitable eye hospital.


The NBSA had received a complaint through Vice President M Hamid Ansari alleging that the channels had carried from 14 to 18 December last year alleging conflict of interest of Home Minister P Chidambaram in withdrawing some criminal cases against Sunair Hotels.


While exonerating the channels, NBSA said: "It could be said that the broadcaster should have been more circumspect in reporting a matter where parties were involved in long-pending multifarious litigations and before dragging in the name of the Home Minister, thereby creating sensationalism".


Holding in the other case that the reports relating to the land allegedly allotted to the Rajiv Gandhi Charitable Trust for its proposed charitable eye hospital in Gurgaon were "clearly biased", the NBSA said "a broadcast has to be judged on the basis of the overall impression, perception and impact that a viewer gets on a plain viewing of the broadcast; and not on the basis of some elaborate and arcane submissions made subsequently before a jury."


Charging the channel with willful violation of NBA Code of Ethics & Broadcasting Standards and norms of ethical journalism, the NBSA imposed a fine of Rs 100,000 on the broadcaster, to be paid to News Broadcasters Association (NBA) within one week of receipt of the order.


The NBSA directed the NBA to adequately publicise the judgment and show proof of compliance of telecast of the apology be submitted to NBA on compact disc within seven days of telecasts.


The NBSA also said that some Tweets sent by the Editor-in-Chief Rajdeep Sardesai “clearly bear out the sensationalised build-up to the telecast of the story in relation to the Trust on 1 August 2011 and the subsequent follow-on stories. These tweets also tend to expose the motive for running the story, viz. to improve the image of the channels at the cost of accurate, fair and objective reporting, as also the reputation of the RGCT. It is also evident from the viewing of clippings of the various broadcasts that the entire version given by the RGCT was not duly carried in the subsequent broadcasts; and even the version carried in the very first broadcast was truncated. This was also admitted by the broadcaster at the hearing.”


The NBSA directed the broadcasters to carry an apology by running the text (static) on full screen in large font size with voice over (in slow speed) expressing regret for the said telecast on their channels for 5 consecutive days at 9 pm sharp from 24 to 28 December (IBN7 will carry the apology in Hindi).


The apology says: “CNN-IBN sincerely regrets that the story broadcast on 1 August 2011 and subsequently with regard to the land allotted to Rajiv Gandhi Charitable Trust at Village Ullawas, District Gurgaon, presented a wrong and misleading picture. CNN-IBN regrets that the version of Rajiv Gandhi Charitable Trust was not sought before airing the story. CNN-IBN regrets that they have not played Rajiv Charitable Trust’s version in all the follow on stories telecast on their channels in the month of August 2011. CNN IBN deeply regrets and apologise for the harm caused to the reputation of the Trust and its Trustees”.


The complaint from the Trust through its chief executive officer Y S P Thorat related to news reports broadcast on CNN-IBN and IBN7 news channels alleging “Gandhi Trust flouting law?” & “Rules bent to aid Gandhis?” in relation to the land allegedly allotted to the RGCT for its proposed charitable eye hospital in Gurgaon. The first news report in this regard was broadcast on CNN-IBN and IBN7 on 1 August 2011 and subsequent reports were broadcast on various dates and time up to 5 August 2011 by both the channels.


The grievance made in the complaint was that through these news reports, the channels had represented that the RGCT had flouted the law and that rules had been bent for the benefit of the Gandhis belonging to a prominent political family of the country.


Prior to hearing the complaint by the Trust of 14 September 2011, the NBSA had asked the Trust to first approach the channel with its complaint. Accordingly, the Trust filed a complaint on 7 October 2011 before IBN18 Broadcast Limited, to which the Broadcaster responded in its letter dated 20 October denying violation of the Code of Ethics or any other related Guidelines of the NBSA. It replied that the “stories emanated from the fact that“all the inhabitants of village Ulhawas in Haryana had approached the High Court of Punjab & Haryana seeking to bring an end to the allegedly discriminatory approach adopted by the Government of Haryana with regard to the execution and implementation of the State’s land acquisition policy; these villagers had alleged before the Court that preferential treatment had been accorded by the Government of Haryana to a chosen few (including your Trust)”. The broadcaster also said it was prepared to broadcast the views of the Trust on the issue.


However, the Trust declined to accept the Broadcaster’s offer and thereafter asked the NBSA to decide the complaint against the Broadcaster.


A perusal of the materials submitted by the Complainant and the broadcaster showed that the High Court was seized of several matters challenging acquisition of land from various parties in a batch of writ petitions pending before that Court. The RGCT was a party to at least one of the writ petitions that was pending before the High Court, and so the NBSA on 23 November decided that RGCT be asked to confirm if the subject matter of its complaint before the NBSA was also pending before any court of law, and to place before the NBSA any relevant material. But the RGCT said it was not aware of any proceedings in any court of law pertaining to the subject matter of the complaint in which it is a party. However, the NBSA refused to hear the complaint as it was confirmed that the RGCT was a party in one case.


However, the RGCT in August 2012 informed NBSA that the matter had been dismissed. The broadcaster reiterated that it was prepared to carry the viewpoint of the Trust. The Trust also said the RGCT had been granted a “lease” of land measuring 5 acres/3 marlas by the Gram Panchayat for setting up a charitable eye hospital, as opposed to the allegations on the channels which spoke of “acquisition of over 850 acres for the Trust” and “the Trust was given 8 acres of land.” The broadcaster on the other hand claimed that it had attempted to give the Trust’s viewpoint.

Latest Reads

http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/24/FIFA-Story.jpg?itok=-v_bg075
U-20 & U-17 FIFA '19 bidding for host launched, Sony to telecast U-17 in seven countries

Broadcasters, OTT/VoD platforms and digital companies are looking forward to entertaining and engaging viewers by providing the best adrenalin. Sports lately is the genre which is in vogue. Leading broadcast and streaming companies are seeking out avenues and sporting event opportunities to keep...

Television TV Channels Sports
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/24/Brooks_Meek-Anthony_Moore.jpg?itok=5ynTynEr
India among prospects to train at NBA Academy

MUMBAI: The National Basketball Association (NBA) and Basketball Australia (BA) has announced the official opening of The NBA Global Academy, an elite basketball training center at BA’s Centre of Excellence at the Australian Institute of Sport in Canberra. The NBA Global Academy will serve as the...

Television TV Channels Sports
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/24/Prannoy_Roy-Radhika_Roy.jpg?itok=U3wkYBz0
NDTV resolutions confirm re-appointment of Roys & sale of subsidiaries

MUMBAI: NDTV, in a communique to the secretary, BSE Limited, and assistant VP, Listing Department, National Stock Exchange of India, signed by the company secretary Navneet Raghuvanshi, confirmed that four special resolutions as mentioned in the Postal Ballot Notice dated 11 May, 2017, have been...

Television TV Channels News Broadcasting
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/24/Carlos-Amoros.jpg?itok=nKVSW3ay
Tripleplay to provide Atlético de Madrid stadium tech solution

MUMBAI: Tripleplay, a leader in the development of Digital Signage, IPTV and Video Streaming Solutions, has been chosen by Atlético de Madrid to implement its technology at the brand new, 68,000 capacity, Wanda Metropolitano Stadium in Madrid this July.

Television TV Channels Sports
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/23/ntony_0.jpg?itok=s8hztsgm
Roy C. Anthony joins Ventuz Technology as VP - creative development & ops

Roy C. Anthony, a leading figure in the digital creative world, has joined Ventuz Technology AG. For over 20 years, Roy has been a force of innovation in fields ranging from VR, film, event and staging environments. Pushing boundaries in large scale interactive immersive display technologies, he...

Television TV Channels People
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/23/zee.jpg?itok=em5ZBwe8
Zee Cafe targets 20-40-yr-olds with BBC First drama

MUMBAI: Zee’s English entertainment channel Zee Café has partnered with BBC Worldwide to bring award-winning premium British drama to its audience. Starting from 26 June, the channel will host BBC First content block with 11 new shows set to air every weeknight at 10pm time slot. The channel has an...

Television TV Channels English Entertainment
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/23/Dhimant%20Parekh.jpg?itok=7Qv1DKpo
HistoryTV18: #BossWomen to tell stories of Indian women

NEW DELHI: #BossWomen, a weekly video series showcasing the stories of extraordinary Indian women, has commenced telecast on HistoryTV18. The programme is part of a first-of-its-kind digital collaboration with disruptive tech-media platfvorm The Better India. The first episode is on with the story...

Television TV Channels GECs
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/23/DD-800x800.jpg?itok=mThViP0X
Doordarshan: Soaps & travelogues make Arun Prabha shortlist, presentations early July

NEW DELHI: The producers of the 390 proposals in nine genres which have been shortlisted for soon-to-be-launched DD Aruna Prabha for the northeast have been asked to make their presentations in DD Headquarters in Delhi from 6 to 10 July. All the shortlisted productions are in the commissioned...

Television TV Channels Terrestrial
http://www.indiantelevision.com/sites/drupal7.indiantelevision.co.in/files/styles/340x340/public/images/tv-images/2017/06/23/Virat-Kohli-800x800.jpg?itok=8Zi6rB7w
UCWeb: Cricket viewership soars 230%, Lucknow, Pune, Bhopal, Delhi & Mumbai see max traction

NEW DELHI: Consumption of Cricket-related content exceeded 0.75 billion on UCWeb Platforms - UC News and UC Browser, for the latest edition of IPL 2017 and the recently-concluded ICC Champions Trophy 2017. According to a data report titled Insights into India’s Cricket Frenzy released by Alibaba...

Television TV Channels Sports

Latest News

Load More

Sign up for our Newsletter

subscribe for latest stories