Dyke hits out at Hutton, says report full of errors

MUMBAI: Any hopes that 10 Downing Street may have harboured that Gerg Dyke, dubbed "Tony's Crony" when he took the reins at the BBC four years ago, would quietly ride away into the sunset look certain to be dashed.

A day after he quit as BBC director-general, Dyke, who'd said his resignation should draw the line under the Kelly affair as far as the rest of the BBC top management were concerned, fired his first salvo.

Speaking on BBC radio and GMTV television, Dyke said he did not accept all of Lord Brian Hutton's report into the death of weapons expert David Kelly, saying it was lacking in balance and tainted with errors.

"I would be very interested to see what other law lords looking at Hutton thought of it. There are points of law in there in which he is quite clearly wrong," Dyke said.

Dyke said he agreed with the departing BBC chairman, Gavyn Davies, that one could not "choose the referee" and had to accept his decision, but quipped: "The government did choose the referee."

Dyke also blasted prime minister Tony Blair's former spokesperson and chief spinmaster Alastair Campbell, calling him "remarkably ungracious" for the tenor of his comments in a series of interviews that he gave yesterday. A clearly gloating Campbell stated he had always told the truth and that he had been vindicated by Hutton.

Vindicated by Hutton maybe, but certainly but not so by the British public. A YouGov poll in the Daily Telegraph found that 56 per cent of Britons believed Hutton's report was a "whitewash", and that 67 per cent trusted BBC journalists compared with 31 per cent who trusted Blair's government.

The public response to the whole sorry affair as well as the outpouring of spontaneous support that came from across the rank and file of the BBC might well explain the combative stance that Dyke has taken the "morning after typhoon Hutton" left the Beeb desperately trying to find its bearings again. Dyke's resignation triggered walkouts and demonstrations by hundreds of BBC staff around Britain.

A comment made last night by John Tusa, the former head of BBC World Service, and reported in The Guardian is relevant in this context. Tusa has been quoted as saying he believed the government's satisfaction with resignations at the top of the BBC could backfire.

Tusa noted that Dyke had offered an apology on Wednesday when the Hutton report came out, but that he had backtracked on Thursday, questioning the governors' decision to offer an unreserved apology for the way the corporation handled the Kelly affair.

"If I were the government, I would say this is an argument which is not going to go away, because the two most dangerous men involved are out there and they have got an argument to make," Tusa was quoted by The Guardian as telling BBC2's Newsnight.

Latest Reads
US$ 4.5 bn expected from IPL rights; SC recommends accounts scrutiny

The Supreme Court on Friday froze all financial transactions between the BCCI and state cricket associations by directing the apex body not to disburse any funds till it resolves to abide by the Justice RM Lodha panel recommendations on reforms by 3 December . The top court ordered that none of...

Television TV Channels Sports
TVS Tyres is co-presenter for Asian Champions Trophy 2016

Continuing its strong connect with sports, TVS Tyres has associated with Asian Champions Trophy 2016 by becoming the co-presenter. The Asian Champions Trophy is one of the premier hockey tournaments, a much sought after annual international competition promising some great hockey action. This...

Television TV Channels Sports
Q2-17: Zee Learn declares maiden interim dividend

The board of directors of the Essel group’s education company Zee Learn Limited (ZLL) have declared a first time ever dividend of 5 percent per equity share of Re 1 each for the quarter ended 30 September 2016 (Q2-17, current quarter).

Television TV Channels Factual & Documentary
Whether BARC action can stop unethical practices?

MUMBAI: Can businesses and industries practise their art of selling fairly although they have 'Fair Practices' training during academic courses, workshops and several ISO and other certifications? There seems to be the fear of the lawman, and not the law in India. If the traffic cop is watching,...

Television TV Channels Viewership
TV Superhighway: beIN, Yaddo, AfricaXP have joined us, says Magine CEO Ambuj Goyal

CANNES; Magine has secured partnerships with four of the industry’s most exciting sports, documentary and entertainment content providers. Partnerships with beIN, the international media group and owner of MIRAMAX; Yaddo, the new documentary streaming service headed up by former head of The BBC’s...

Television TV Channels Factual & Documentary
Colors emerges strong on strength of Naagin I & II

MUMBAI: One of the top rated shows Naagin Season 2 helped Colors reach a top-ranking position.

Television TV Channels GECs
Pakistan Broadcasters Association to oppose PEMRA Indian content ban

MUMBAI: The Pakistan Electronic Media Regulatory Authority (PEMRA) shocked both Pakistan and Indian broadcasters when it issued an order blanking out  all Indian content from Pakistan’s television channels on 19 October.

Television TV Channels GECs
Sony Pix to telecast 'Jurassic World' on 22 October

Sony Pix will take the viewers on a thrilling, adventurous journey with cloned dinosaurs in their Billion Dollar Premiere property. The channel plans to air Jurassic World on 22 October at 1 pm and 9 pm.

Television TV Channels English Entertainment
Sony AXN scripts deal with Pinewood; buys stake in SVOD service Hopster

Folks at Sony Pictures Television (SPT) are in a celebratory mood. Not only has it signed a six-series deal with Pinewood Television but has also acquired a minority stake in the London-based video subscription service for kids content - Hopster.

Television TV Channels English Entertainment

Latest News

Load More

Sign up for our Newsletter

subscribe for latest stories